“1 серпня відзначить своє 90-річчя відомий історик, публіцист Богдан Осадчук”


http://wz.lviv.ua/pages.php?atid=84965

«У Берліні мені нудно. Був би молодшим, гайнув би у Китай…»
Борис КОЗЛОВСЬКИЙ

1 серпня відзначить своє 90-річчя відомий історик, публіцист Богдан Осадчук

Не беруть роки пана Богдана. Час, що рікою пливе, лише загострює його перо і розум, додає почуття гумору… Богдан Осадчук – вірний друг і давній автор «Високого Замку». «Привів» його у газету наш колишній головний редактор, народний депутат України Степан Курпіль. Пан Богдан за своє тривале і непросте життя співпрацював з редакціями багатьох газет, зокрема з найпотужнішими і найвпливовішими у світі. І ми вдячні йому за співпрацю з «ВЗ». З його стислих і дотепних коментарів маємо чесну, неупереджену і глибоку оцінку того, що діється у політиці, економіці, культурі зарубіжного світу. Багато років Богдан Осадчук живе у Берліні. З ним я поспілкувався телефоном напередодні його ювілею.

– Пане Богдане, доводилося чути, що ви не виключаєте свого повернення в Україну назавжди…

– Такі думки і почуття час від часу приходять до мене. Але наразі повертатися в Україну не збираюся. Надто багато тут при владі людей брехливих, захланних, непорядних, підступних… Зокрема, у парламенті. Маю на увазі перебіжчиків з однієї фракції до іншої…

– А чи доводилося вам за такий тривалий час змінювати свої погляди, оцінки тих чи інших історичних подій, окремих постатей?

– Тільки тварини не змінюють своїх поглядів. І я змінював свої погляди, свої оцінки, коли відкривалися нові обставини, нова інформація. Але я ніколи не був хамелеоном. Я не міняв своїх поглядів і лінії поведінки через якусь політичну кон’юнктуру чи матеріальну вигоду, як це роблять зараз чимало українських політиків. Я десятки років сповідую ліберальну ідеологію. Однаково ненавиджу комунізм, нацизм, фашизм, шовінізм… Ніколи не схвалював тоталітарних, терористичних методів боротьби бандерівського крила ОУН…

– Ви не вважаєте себе націоналістом?

– Я послуговуюся іншим поняттям – патріот України. Патріотизм цей не вимірюється ненавистю чи приниженням інших народів і націй. Моє покликання і людське, і журналістське – сприяти порозумінню різних народів. Мабуть, найбільший мій внесок в українсько-польське порозуміння. Ми приречені на добросусідство. Мені часом дорікають за надто гострі оцінки того, що діється у сучасній Росії, намагаються зробити з мене ворога росіян. Це далеко не так! Я виступаю лише проти імперіалістичних, шовіністичних устремлінь російських політиків…

– До України ви наразі не збираєтесь. Можете назвати Німеччину своєю другою батьківщиною?

– Ні, не можу. Швидше б назвав Швейцарію. Тут живе близька мені по духу людина, донька гетьмана Скоропадського пані Олена. Багато у мене друзів у США. А в Берліні мені нудно. Був би молодшим, гайнув би у Китай…

– Вашому творчому довголіттю можна позаздрити. Маєте якісь секрети?

– Усе вирішила добра генетика. Звичайно, є певні принципи харчування. Обмежую жирні, солодкі страви, не вживаю міцних спиртних напоїв. Дуже помічним є задивлятися на дівчат…

– Над чим зараз працюєте?

– Пишу мемуари. На жаль, не встиг до ювілею…

– Вам колись кувала зозуля?

– Ніби ні… Але до сотні сподіваюся дотягнути…

Із досьє «Високого Замку»

Народився Богдан Осадчук 1 серпня 1920 року у Коломиї в учительській сім’ї. Виростав у Польщі, куди батька польська влада, втілюючи репресивну національну політику, скерувала на роботу. Почав журналістську працю у щоденнику «Краківські вісті». Навчався у Берлінському університеті у 1942-1944 роках. Докторську дисертацію захистив в Українському вільному університеті (Мюнхен) 1966 року. З 50-х років минулого століття співпрацював із відомим європейським виданням «Культура» Єжи Гедройца, висвітлюючи польсько-українські відносини. Особливо плідна журналістська праця Богдана Осадчука з ліберальною швейцарською газетою «Ноє Цюріхер Цайтунг». Нагороджений найвищою урядовою відзнакою Польщі – орденом Білого Орла, а також орденами «За інтелектуальну відвагу» та «За заслуги» другого ступеня.

На фото: Пан Богдан – ліберал, але не консерватор. У його планах – опанування комп’ютерного набору, Інтернету та електронної пошти.

2 thoughts on ““1 серпня відзначить своє 90-річчя відомий історик, публіцист Богдан Осадчук”

  1. Для пана Осадчука українська громада Берліна не існує. Він її не вважає за таку, яка вартує уваги. Скільки не напросилися хоча б дати кілька книжок з його бібліотеки для читання, не добились. Він лиш один розумний і інтелектуальний, він “ікона”, всі решта – не варті. І допомоги він до себе не допускає. феномен.

Залишити відповідь

