50 млн. на вітер…


Yurij Haljavka

Автор: Юрій Халaвка, Майнц

50 млн. на вітер або „Іноді краще жувати…”

Частина 1. Цей специфічний орган ГНАУ або Ані Лорак, яка уособлює доброту і щирість українських людей

На це дослідження мене надихнули повідомлення про те, що український уряд погодився підтримати ініціативу МЗС про продовження фінансування Державної програми забезпечення позитивного міжнародного іміджу України. Новина про те, що Україна витратить 50 мільйонів на PR здавалося б повинна втішити нас як українців, що перебувають за кордоном, але я стосовно цього маю певні сумніви.
По-перше проаналізуємо саме повідомлення:
“Після довгих консультацій Мінфін підтримав пропозицію МЗС про поновлення бюджетних програм, спрямованих на фінансове забезпечення заходів щодо встановлення зв’язків із українцями, що проживають за межами України, щодо забезпечення позитивного іміджу України у світі, а також розширення мережі власності України за кордоном для потреб дипломатичних відомств”( http://epravda.com.ua/news/2007/11/28/58239.htm)

Виявляється, що для того щоб Уряд зрозумів, що над іміджем країни треба цілеспрямовано працювати, потрібні „довгі консультації”.
Ще цікавий момент: виявляється, що програма реклами України вже тривалий час діяла. Не знаю, як ви, а я її не дуже помічав, тому вирішив пошукати, що ж воно таке було і головне: як воно було. І ось що виявилося.
Очевидно, пан Дещиця мав на увазі програму, яка здійснювалася на підставі Постанови КМУ від від 15 жовтня 2003 р. N 1609 „Про затвердження Державної програми забезпечення позитивного міжнародного іміджу України на 2003-2006 роки”, підписану В.Януковичем як тодішнім прем’єр-міністром. Деякі положення, а особливо перелік заходів цієї програми, викликають, м’яко кажучи, посмішку. Наприклад:
„Посилення ролі України у світових та загальноєвропейських процесах, формування уявлення про нашу державу як країну з багатою, унікальною культурою та історичною спадщиною, демократичним устроєм, розвинутою високотехнологічною індустріальною базою, як надійного і передбачуваного партнера, потребує подальшої активізації інформаційно-пропагандистської діяльності органів виконавчої влади, спрямованої на підвищення міжнародного авторитету України.”

Тобто, щоб нас уявляли „крутими”, достатньо лише часто повторювати: „Ми – круті!”

Читаємо далі:

„Державна іміджева політика повинна забезпечити узгоджені дії органів державної влади та громадських організацій на цьому напрямі на основі використання економічного, інтелектуального та культурного потенціалу українського суспільства. Всередині країни ця політика повинна спрямовуватися на висвітлення фактичних здобутків і позитивних зрушень, підтримувати впевненість населення у її незмінному прагненні забезпечувати своїм громадянам належний рівень життя. Необхідність забезпечення позитивного іміджу України повинна стати загальнонаціональною ідеєю, яка б згуртовувала навколо себе багатоетнічне українське суспільство.”
На мою думку, якщо держава дбає про громадян, то це видно і без іміджевої політики, а якщо ні, то це виглядає щонайменше цілеспрямованим одурманюванням.
Одним із основних завдань Програми було: „ підтримання у свідомості української громадськості важливості розуміння дій держави та її керівництва, спрямованих на забезпечення належного життєвого рівня українського народу”.
Складається враження, що легендарні „темники” походять саме з цієї програми. Як кажуть „Благими намірами…”
Серед виконавців Плану заходів, передбачених Програмою, є цікаві громадські організації. Зокрема, Всеукраїнська громадська місія „Україна-відома” Ознайомлення з офіційним сайтом http://www.ukrcognita.com.ua/ukr/ , який належить цій організації, викликає цікаві емоції. Хоча там є багато інформації, вона здебільшого носить своєрідний характер. Чого варті цитати типу: „Гості презентації українського стенду на виставці EIBTM мали нагоду познайомитися з живим і чаруючим “золотим” голосом яскравої співачки з України Ані Лорак, яка уособлює доброту і щирість українських людей”( http://www.ukrcognita.com.ua/ukr/releases/71/) або „Стягненням податків в Україні займається Державна податкова адміністрація України (ГНАУ). Цей специфічний орган був створений наприкінці 1996 року. До цього податки збирали податкові інспекції, що знаходилися в структурі Міністерства фінансів України. ГНАУ – відомство досить незвичайне” (http://www.ukrcognita.com.ua/ukr/investment/169/). Чому ДПА скорочують абревіатурою, що походить з російської мови, мені не зовсім зрозуміло.
Цікаво, що станом на кінець 2007 року, останні новини на сайті датувалися 2005 роком, тобто з часом, очевидно, Україна перестала бути відомою, але нещодавно ( під розробку „Державної програми з формування позитивного іміджу України на 2007-2012 рр. ) з’явилися данні про 2006 і 2007 роки.
Не менш цікавим є і сайт “Федерації товариств зв’язків із зарубіжними країнами” (підтримка якої передбачалася в Програмі окремим пунктом): http://www.ukrsvit.kiev.ua/, де можна дізнатися, що „Україна – рідна Ненька, батько – Татарстан” та багато іншої корисної інформації, незважаючи на те, що учасниками цієї організації є вельми поважні люди.
Звичайно, це погляд скептичний, але наскільки розвивати імідж країни здатні громадські організації, які не можуть забезпечити оновлення власних веб-сторінок, мені важко уявити.
Ще одним цікавим документом є Указ Президента „Про Національну програму “Закордонне українство” на період до 2005 року”, яким, зокрема, було передбачено створення інтернет-магазину української книги та інформаційної продукції. Впевнений що аналіз виконання цієї програми ніхто не проводив. Тільки не кажіть, що йдеться проhttp://www.ukrcognita.com.ua/ukr/newshop/ – я помру зі сміху.

Не маю ні крихти сумніву, що коли „на ці заходи витратять 50 млн. грн., зокрема, на Програму підтримки позитивного іміджу України у світі і Програму встановлення зв’язку з українцями закордоном – по 5 млн. грн. „ то ситуація одразу покращиться так, що всі просто ломануться в Україну. Особливо, якщо „на розширення дипломатичної власності України за кордоном – 22 млн. грн. „ витратити, щоб всі бачили, як добре жити в Україні навіть неозброєним оком.
Не знаю, чи знають автори справді діючих Інтернет-форумів та спільнот, які стосуються закордонних українців, що вони є частиною „створеної в 2005-2007 роках системи забезпечення зв’язків із закордонним українством „.
Гроші на PR, то добре, але ще якби в нас слова не розходилися з ділом, а шикарні плани не були прикриттям для відмивання грошей, можливо і не потрібно би було ніяких „Програм підтримки позитивного іміджу України”. Бо перед тим, як виділяти на такі кампанії гроші, треба розробити чітку систему визначення ефективності та контролю. Інакше ніхто не може сказати, чи новий Майбах “посла України на Місяці” покращив імідж України чи ні.

Частина 2. Ленін – цей видатний “піарщик” свого часу і “a good idea for women traveling alone”.

Жарти жартами, а час минає і з 2006-го року розпочала діяти Постанова „Про затвердження Державної програми співпраці із закордонними українцями на період до 2010 року” (http://www.mfa.gov.ua/mfa/ua/publication/content/6511.htm ).

Відповідальні всюди, як правило одні і тіж:
МКЗТ, МЗС, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації разом з товариством “Україна – Світи і Всеукраїнським товариством “Просвіта” імені Тараса Шевченка

76 млн. – це зовсім не копійки. Але якщо не контролювати їх витрати, то і справа не буде рухатися. От “Океан Ельзи” не чекав, поки держава виділить гроші, бо в житті б не дочекався, хіба би кожен концерт закордоном організовував, як зустріч нардепа Вакарчука з виборцями в Закордонному ВО.

А ось і цифри:

http://sus-n.org/forum/download.php?id=1085

На даний момент із восьми знятих рекламних відеофільмів (виявляється 30 с ролик – то вже відеофільм), вдалося розшукати тільки „Україна. Для закоханих у сніг „, який справді можна булo помітити на каналі Euronews .Може це звучить критично, але впевнений, що рекламувати снігові курорти в середині грудня, при тому, що на більшості з трас в Україні снігу немає вже в квітні – трохи не вчасно. Сам ролик взагалі то не поганий: (http://youtube.com/watch?v=_uxq1TKIbvk ). В Європі снігу тепер справді бракує, але чи зможе Україна налагодити хоча б сезонні регулярні поставки – я не впевнений.
І ще, люди їдуть на зимовий відпочинок, який запланували ще восени. А до наступного сезону можливо вже все забудеться. Нормальний підхід – готуй воза взимку, а сани – влітку – не слід забувати і для реклами. Крім того, кому адресовані ролики українською мовою, невже для іноземців??

А ось на що перетворилися 300 000 грн (ті які на портал для популяризації українського надбання):

„Всеукраїнська громадська Місія «Україна-Відома»” http://www.ukrcognita.com.ua/ukr/
Зі звіту:
Жовтень 2007. Створено іміджевий портал про Україну: See you in Ukraine!
http://see-you.in.ua

Ось кілька цитат:
Train travel is the least expensive and most convenient way to reach just about any location. Prices may be higher for foreigners, and the rate usually includes a per-ticket commission. There are three comfort classes for long distance train travel: luxury-soft with two pull-out beds for more space, coupe-soft with four beds, and platskart with six beds per compartment. However, electric trains, called electric locomotives or elektrychky are usually outfitted with only hard wooden benches and no amenities. They are generally very crowded, especially on weekends and in the summertime when people travel to their summerhouses. For further comfort and privacy, it might be recommendable to buy all the tickets of a coupe/compartment. This might, especially, be a good idea for women traveling alone. Just in case, bring your own toilet paper, soap, and supply of food and drinks (http://see-you.in.ua/en/109.htm

Ще цікаво:
“Тризубець. Офіційний герб України – золотий тризубець на блакитному фоні. Державним символом тризубець виступав ще за часи Київської Русі. Тоді це був герб династії Рюриків.”http://see-you.in.ua/ua/197.htm – хоча в державних документах його називають: “Затвердити тризуб як малий герб України, вважаючи його головним елементом великого герба України (кольорове та схематичне зображення герба додаються).”

Про освіту:
Колишня радянська система освіти, незважаючи на всі її недоліки, поступалася лише британській за своєю здатністю виховувати і розвивати таланти (http://see-you.in.ua/ua/38.htm

Про кіно:
В Україні можна не нагадувати слова колишнього лідера пролетаріату Леніна, який майже століття назад стверджував, що “серед усіх видів мистецтва – кіно для нас є найважливішим”. Цей видатний “піарщик” свого часу добре розумів, що кінематограф – це один з найсильніших засобів впливу на громадську думку та освіту, а також насадження нової форми ідеології: http://see-you.in.ua/ua/publication/content/659.htm

англійською то звучить так:

“In Ukraine, it might seem useless to recall the words of the half-forgotten “leader of the proletariat” Lenin who said almost a century ago that “among all arts, for us (the Bolesheviks) – cinema is the most important.” This outstanding PR man of his time understood perfectly well that cinematography is a powerful tool to influence public opinion and establish a new form of ideology. “http://see-you.in.ua/en/publication/content/715.htm

Зміст малоякісний і сумнівної достовірності. Я вже мовчу, що наповнення нового порталу мало відрізняється від створеного цією ж організацією в 2002 : http://www.ukrcognita.com.ua
Воістину „Іноді краще жувати…”

Допоки всі заходи спрямовані на розвиток іміджу України не будуть фінансовані на конкурсній основі і за прозорими механізмами, ми і далі наступатимемо на одні і ті самі граблі…

Юрій Халaвка, Майнц

Коли верстався номер, Юрій Халaвка написав:
"Доречі, дуже дивно, але зараз усі ці посилання, які були в тексті
"почили в Бозі" - тобто обидва ресурси і www.ukrsvit.kiev.ua і
www.ukrcognita.com.ua вже не діють."
Advertisements

Залишити відповідь

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out / Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out / Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out / Змінити )

Google+ photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google+. Log Out / Змінити )

З’єднання з %s